Met loeiende sirenes en een druk op de knop is afgelopen maandag VVV Marke­ting Midden-Groningen gelanceerd. De toeristisch/recreatieve organisatie heeft grote plannen en kan rekenen op een tweejarige subsidie vanuit de nieuwe gemeente.

Het was een drukte van jewelste op de Historische Scheepswerf Wolthuis in Sappemeer waar de aftrap werd gegeven. Op het moment dat op de eerste maandag van de maand de sirenes luidden, gaf onze waarnemend burgemeester Rein Munniksma een druk op ’enter’, waarmee hij het logo en de website van VVV Marketing Mid­den-Groningen onthulde. Munniksma vond dat de vereniging met veel ambitie is begonnen. ”Er is in Hoogezand-Sappemeer, Slochteren en Menterwolde veel cultureel erfgoed. Wil je als VVV echter blijven bestaan moet je er ook iets bijzonders van maken.” Hij gaf de vereniging als opdracht mee om te zorgen voor een aantrekkelijke spreiding van de evenementen, daarmee doelend op de grote evenementen in onze gemeente die afgelopen weekend tegelijk plaatsvonden. ”Je kon bijna niet kiezen waar je naar toe moest. Dat moet beter. Niet alleen voor je eigen inwoners, maar ook om bezoekers van buitenaf aan je te binden.”

VVV Marketing Midden-Groningen heeft van de drie colleges van Midden-Groningen subsidie ontvangen. Dit jaar wordt er 40.000 euro overgemaakt en volgend jaar nog eens 75.000 euro. Het is aan het bestuur van de nieuwe gemeente of daar in 2019 een vervolg op komt. Dat zal sterk afhangen van de resultaten die geboekt worden. Het geld wordt ingezet om een organisatie op te zetten die ondernemers en evenement-organisatoren, maar ook aanbieders van natuurbelevingen, verzamelingen en musea bij te staan.

Voorzitter ad interim Marjon Edzes is blij met het startkapitaal. ”De nieuwe gemeente Midden-Groningen heeft ons de steun gegeven die we nodig hebben om als een professionele organisatie de komende jaren te werken aan een sterke branche, waar organisatoren zelfstandig en soms met elkaar de gasten van Midden-Groningen kunnen laten genieten.”

Volgens Edzes is het uiteindelijke doel zichtbaar te maken dat Midden-Groningen een gemeente is waar het goed werken, wonen en genieten is. ”Dat betekent voor u dat wij vaker aanwezig zullen zijn bij diverse evenementen en tentoonstellingen. Onze nieuw te werven medewerkers gaan dan informatie verzamelen en verslagen daarvan op internet plaatsen, met name op Facebook en Instagram. Ook onze website zal onder handen worden genomen.” Het is vervolgens aan de ondernemers zelf om de website van de VVV te vullen met actuele informatie omtrent activiteiten en evenementen. Tevens worden er workshops georganiseerd over de kansen van sociale media en kunnen bedrijven hun eigen flyer maken. Edzes wond er geen doekjes om. ”We hebben ontzettend veel te doen. Het wordt heel hard werken. Voor de VVV, maar zeker ook voor de ondernemers.” Volgens haar is het bestuur van VVV Marketing Midden-Groningen op dit moment echter nog niet robuust genoeg om optimaal te kunnen functioneren. ”Daarom doe ik een krachtige oproep voor extra bestuursleden. Met een groot bestuur hebben we veel meer slagkracht. Dus meld je aan!”