Het openbaar vervoer in de Woldstreek gaat flink op de schop. Buslijn 78 wordt per 1 januari 2018 opgeheven: de directe verbinding tussen Slochteren en Harkstede komt hiermee te vervallen. Vanuit Harkstede en Siddeburen komen er wel meer én snellere diensten naar de stad.

De verbinding tussen Siddeburen, Slochteren, Kolham en Groningen wordt thans geboden door de lijnen 78 en 178. Lijn 78 gaat via Scharmer, Harkstede en Engelbert en rijdt iedere dag. Lijn 178 biedt op werkdagen aanvullende en snelle ritten naar Groningen. Deze dienst rijdt vanaf Kolham via de autosnelweg A7 naar Groningen. Vanaf september 2017 gaat Q-Link lijn 5 rijden op het P+R terrein van Meerstad. Per dienstregeling 2018 zal deze lijn ieder half uur verder rijden naar Harkstede en Scharmer via de route van de huidige lijn 78, waardoor Harkstede en Engelbert twee keer per uur een rechtstreekse verbinding krijgen met het UMCG, de binnenstad en het hoofdstation. ”Met de realisatie van P+R Meerstad en een frequente bediening met Q-Link 5 ontstaat er een kans om het lijnen­net te optimaliseren en het ov-product eenvoudiger en aantrekkelijker te maken,” aldus het OV Bureau Groningen Drenthe in haar ’Ontwerp Hoofdlijnen Dienstregeling 2018’.

Als gevolg van de komst van Q-Link 5 naar Harkstede en Scharmer zullen lijn 78 en 178 worden gewijzigd. Lijn 78 komt te vervallen. De gecombineerde route die lijn 78 nu nog biedt is volgens het OV Bureau Groningen Drenthe vooral bedoeld om het hele lint tussen Siddeburen en Engelbert een verbinding met Groningen te bieden. Het zorgt er echter ook voor dat klanten uit Slochteren en Siddeburen op veel momenten langer onderweg zijn dan noodzakelijk. ”Hiermee is de verbinding voor hen onaantrekkelijk,” is de conclusie die het OV Bureau in haar visie trekt. Het gevolg is dat er dadelijk geen directe busverbinding meer is tussen Slochteren en Harkstede. Volgens het OV Bureau worden met de opheffing van lijn 78 echter slechts weinig inwoners gedupeerd. ”Uit analyses is gebleken dat het aantal reizigers tussen Harkstede/Scharmer en het gedeelte tussen Kolham en Siddeburen erg klein is: slechts twee tot vier klanten per dag maken gebruik van dit traject.”

Indien het conceptvoorstel wordt bekrachtigd zal lijn 178 per 2018 ieder half uur gaan rijden. Reizigers vanuit Slochteren en Sidde­buren zijn hierdoor een kwartier sneller op het hoofdstation. ”Bovendien sluiten de tijden aan op de treinenloop,” beweert het OV Bureau. Lijn 178 zal in de avonden en in het weekend één keer per uur gaan rijden, op schooldagen elk half uur overdag en in de ochtendspits is dit naar Groningen ieder kwartier. In de middagspits zal lijn 178 op drukke momenten drie keer per uur naar Siddeburen rijden. Tussen Appingedam en Siddeburen wordt alleen in de spitsuren één keer per uur gereden. Op overige momenten kan gebruik gemaakt worden van de Hubtaxi. Enkele spitsritten rijden vanaf Siddeburen door naar Wagenborgen.

Wethouder Anja Woortman reageert verheugd op de plannen. ”De snellere en betere verbinding met Groningen is belangrijk voor onze inwoners en bedrijven, maar ook voor de ontwikkeling van Slochteren/Midden-Groningen als woongemeente in de nabijheid van de stad. We realiseren ons dat de schakel tussen Kolham en Harkstede verdwijnt, maar hopen dat op termijn de ontwikkelingen op het gebied van publiek vervoer hier een oplossing voor gaan bieden. Hierover is nu nog onvoldoende bekend, maar dit zal wel onze inzet worden.”

  • Als het goed is rijd nu al lijn 44 vanuit Vries via Hoogezand en Kolham naar Harkstede. Men zou dus dus vanuit Kolham op lijn 44 kunnen overstappen om naar Harkstede te komen. Naar Middelbert en Engelbert moet men nog een keer overstappen op lijn 5. Het is niet erg benadrukt in de voorstellen, maar ik denk dus dat er gewoon bestaande mogelijk worden gebruikt voor reizigers tussen Siddeburen en Harkstede.