Met het opstellen van een Kieskompas wil de stuurgroep Midden-Groningen de inwoners van de nieuwe gemeente een helpende hand bieden tijdens de raadsverkiezingen van 22 november 2017. Een alomvattende mediacampagne zal moeten bijdragen aan een hoge opkomst.

Burgemeester Geert-Jan ten Brink, voorzitter van de stuurgroep herindeling Midden-Groningen, opende op dinsdag 21 februari de informatiebijeenkomst voor politieke partijen in de raadzaal van Slochteren, waarin de verschillende activiteiten in aanloop naar de herindelingsverkiezingen werden gepresenteerd. Er waren zo’n zestig raadsleden en partijleden bijeengekomen uit de gemeenten die op 1 januari 2018 samen de gemeente Midden-Groningen vormen. ”Het gaat nu snel,” zei Ten Brink. ”Over negen maanden en één dag kiezen de inwoners van Hoogezand-Sappemeer, Slochteren en Menterwolde een nieuwe gemeenteraad. Het is onze gezamenlijke verantwoordelijkheid om de burger vooraf zo volledig mogelijk te informeren.” De herindelingsstuurgroep riep hiervoor de hulp in van André Krouwel. In samenwerking met dagblad Trouw ontwikkelde hij in 2006 het Kieskompas, een hulpmiddel op het internet voor Nederlandse stemmers bij het maken van een politieke keuze. Zijn Kieskompas is vervolgens ingezet bij parlementsverkiezingen in veertig landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Spanje, als ook bij de presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten en Frankrijk. Bij de Europese verkiezingen van 2009 en 2015 maakte Krouwel een stemhulp voor alle EU-landen.

De politicoloog en hoofddocent Bestuurskunde en Communicatiewetenschappen verbonden aan de Vrije Universiteit van Amsterdam onderwierp de aanwezige politici aan een enerverend college ’stemgedrag’. Volgens hem blijven kiezers thuis, omdat ze niet weten wat de verschillen zijn tussen de partijen en wat die partijen hen te bieden hebben. ”Men moet een vergelijking kunnen maken op inhoud. Daarom maken we eenvoudige stellingen waar je vóór of tegen kunt zijn.” Krouwel gaat in de komende maanden een Kieskompas opstellen voor Midden-Groningen, waarbij de (voorlopig) elf politieke partijen nauw worden betrokken. Zo mogen de fracties zelf thema’s aanreiken die betrekking hebben op de lokale actualiteit. Uiteindelijk zal het Kieskompas rond de dertig stellingen omvatten over kwesties die spelen in de nieuwe gemeente. De politieke partijen kregen het nodige huiswerk mee van Krouwel, want naast het bedenken van de stellingen dienen zij deze zelf te waarderen en voorzien van de begeleidende tekst uit hun verkiezingsprogramma’s. ”Zo kan de burger na het invullen van het Kieskompas per stelling de toelichting van de partijen teruglezen.” Halverwege oktober wordt het Kieskompas Midden-Groningen gelanceerd.

Omdat de verkiezingen van 22 november herindelingsverkiezingen zijn, kan de nieuwe gemeente niet meeliften op de landelijke mediacampagne voor gemeenteraadsverkiezingen; die vinden namelijk plaats op 21 maart 2018. Derhalve stelt Midden-Groningen eigenhandig een campagne op om de kiezers te informeren over de verkiezingen en te motiveren om te gaan stemmen. De aftrap van deze voorlichtingscampagne vindt plaats op zaterdag 16 september, de landelijke Dag van de Democratie. Er zijn diverse werkgroepen in het leven geroepen die met (ludieke) acties aandacht besteden aan de verkiezingen en er komt een opkomst bevorderende mediacampagne. Zo wordt er gedacht aan reclamespotjes, een politieke markt en een heus verkiezingsdebat. Vanaf medio oktober worden de politieke partijen uitgebreid voorgesteld in de lokale kranten.