Omgaan met het coronavirus in de dierenartsenpraktijk

Laatste nieuws

Het gaat allemaal al bijna een jaar anders dan anders in de Dierenartsenpraktijk Schildwolde. Er moest het afgelopen jaar geïmproviseerd worden om de gewenste service te kunnen blijven bieden. “Hier zijn we met het team zo goed als mogelijk in geslaagd”, aldus dierenarts Fred Smit. In de dierenartsenpraktijk kan persoonlijke aandacht voor dier en eigenaar centraal blijven staan.

Smit prijst zich gelukkig met de mogelijkheden die er in de praktijk zijn, want het gebouw herbergt meer ruimte dan veel andere dierenartsen te bieden hebben. In sommige andere praktijken moet vanwege ruimtegebrek het dier bij de buitendeur worden afgegeven, eigenaren dienen daar dus buiten te blijven.

In Schildwolde kan er nog altijd één baasje mee in de behandelruimte en kan deze op ruime afstand aanwezig zijn. “Dit biedt voor zowel de eigenaar als voor het vaak wat zenuwachtige dier toch een stukje meer rust”, geeft Smit aan: “in de behandelruimte is de afstand dusdanig groot dat ook een mondkapje niet nodig is, voor de dieren is het namelijk ook een vreemde tijd, zodoende kan een dier middels verbale en non-verbale communicatie gerust gesteld worden”.

Sinds het coronavirus steeds verder oprukte in Nederland en het land deels op slot ging, had dat ook consequenties voor de dierenartsenpraktijk. Er was onder de dierenartsen veel onduidelijkheid over hun positie in de samenleving, want behoorden ze wel of niet in de categorie cruciale beroepen? De beroepsorganisatie KNMvD ging daarop in gesprek met het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en het RIVM om duidelijkheid te krijgen.

Die duidelijkheid kwam er maar gedeeltelijk, want eigenlijk werd gesteld dat de beroepsgroep naar eigen inzicht moest bepalen of er noodzaak was of dat uitstel mogelijk was. “Daar over nadenken gaf ons eigenlijk de bevestiging dat we vrijwel geen overbodig werk doen, want het werk dat we verrichten gaat om de gezondheid en het welzijn van de dieren. Als dieren ziek zijn of symptomen vertonen moet je gewoon naar de dierenarts gaan. Ook de preventieve zorg, zoals gezondheidschecks en vaccinaties, kan niet uitgesteld worden.

Temeer omdat sommige ziektes ook op mensen kunnen worden overgebracht.” Bovendien hoeven bezoekers van de praktijk zich geen zorgen te maken over de hygiëne, alle medewerkers zijn getraind om hygiënisch te werken: “Dit zit opgesloten in ons DNA”, aldus Smit. Uiteraard geldt, net als bijvoorbeeld in de supermarkt, dat er afstand gehouden moet worden. In de praktijk hangen dezelfde schermen als ook bij PLUS Spithoff hangen, de schermen zijn dan ook afkomstig van een collega supermarkt in Veenwouden.

Smit is zelf vrijwel niet aanwezig in de praktijk, maar bezoekt samen met een collega paarden en pony’s op locatie. Naast de directe omgeving bezoeken ze daarbij ook vele paardeneigenaren in onder andere de omgeving van Winschoten, Veendam, Groningen, Zuidbroek, Stadskanaal en Assen. Aan het begin van de corona-epidemie was het improviseren en fabriceerde Smit een scherm in z’n bus, want mondkapjes waren schaars.

Inmiddels zien we overal mondkapjes en kunnen de paardendierenartsen zonder scherm gezamenlijk op reis. Al met al hebben de dierenartsen, met behulp van enkele maatregelen, hun werk het afgelopen jaar zo gewoon mogelijk kunnen voortzetten. De praktijk werkt al jaren op afspraak, daarin hoefde dus geen aanpassing gedaan te worden. Wel staat nu overal ontsmettingsmiddel en zijn ook in de praktijk mondkapjes verplicht. Gelukkig is er begrip bij de diereneigenaren en is er inmiddels uitzicht op het oude vertrouwde ‘normaal’.

Latest Posts

Aanbevolen

't Bokkeblad Digitaal

Meld u aan voor 't Bokkeblad Digitaal en ontvang 't Bokkeblad elke week in uw mailbox.

Elke woensdag vanaf ± 10.30