De tracékeuze voor de verdubbeling van de N33 tussen Zuidbroek en Appingedam is in een beslissende fase beland. Werkgroep N33 Dubbelveilig spreekt zich nu uit voor één van de beide X-varianten, een verdubbeling op een meer gestrekt tracé. De eerste voorkeur van de werkgroep, waarbij het tracé naar de oostkant van Tjuchem zou worden verlegd, bleek financieel niet haalbaar.

Bovendien pasten die plannen niet binnen de gestelde opgave, aldus de Projectorganisatie N33 Midden. Het X1- alternatief gaat uit van het verdubbelen van de N33 op of nabij het bestaande tracé tot in het Huisweersterbos. Daarna volgt een nieuw tracé in noordelijke richting, aan de westzijde van de leidingstrook en zoveel mogelijk gestrekt door de agrarische structuur. Nabij de aansluiting met de Holeweg (N362) sluit het nieuwe tracé weer aan op het bestaande tracé van de N33 richting de brug over het Eemskanaal. Bij de X2-variant volgt een nieuw tracé aan de oostkant van de leidingstrook.

Volgens de werkgroep N33 Dubbelveilig vertegenwoordigen zij hiermee het standpunt van de gemeenschap. ”De voorkeur voor de X1-variant vanuit de werkgroep N33 Tjuchem mag al duidelijk zijn,” zegt woordvoerder Gerrit de Vries namens N33 Dubbelveilig. ”Wij geven geen voorkeur in beide X-varianten, om zo niet LTO of de werkgroep N33 Tjuchem voor de voeten te lopen.” Voor meer informatie: www.n33midden.nl.